• /files/pro/i_0239/Napmobilekopie.jpg
  • /files/pro/i_0239/VeniceBeachkopie.jpg
  • /files/pro/i_0239/ScreenShot20160718at161835.png

Pokémon

Met de opkomst van nieuwe technologieën en maatschappelijk ideeën kan de openbare ruimte op steeds meer en nieuwe manieren gebruikt worden. De opkomst van nieuwe games laat een koppeling tussen fysiek en digitaal zien en de openbare ruimte krijgt ook met andere initiatieven een ander gebruik.

De app Pokémon GO blijkt in de fysieke wereld zelfs tot verkeerschaos te leiden, maar ook de ultieme sociale activator te zijn. Met andere initiatieven worden parken, straten, pleinen en stranden gebruikt om gezamenlijk te sporten in de frisse buitenlucht en zelfs om te slapen…

Pokémon GO
De smartphonegame Pokémon GO is een spel dat de realiteit en virtuele wereld met elkaar verbindt. Het spel maakt gebruik van de locatie waar je je bevindt en plaatst Pokémon-figuurtjes in de fysieke wereld om je heen. De digitale beesten verschijnen alsof ze zich in de 'echte' wereld bevinden. Spelers moeten deze virtuele Pokémons vangen, trainen en laten vechten. Het spel is gratis te downloaden op iPhone- en Android-apparaten en uit te breiden met een aantal in-app aankopen.

Sociale activator in fysieke wereld
Door de enorme populariteit van het spel ontstond er in de zomer van 2016 commotie in de fysieke wereld: Pokémons zoekers op het spoor, in ziekenhuizen, politiebureaus en automobilisten die al rijdend naar Pokémons zochten. Het spel heeft echter ook veel positieve effecten: zo wordt Pokémons GO gezien als een goed spel om mensen te ontmoeten, zien bedrijven en overheden kansen om sociale activatie op gang te brengen op plekken waar dat wenselijk is en zelfs misdaad te bestrijden. De app wordt onder jongen zelfs gezien als goede nieuwe manier van daten. Inmiddels zijn er Pokémons -communities, websites, fora en zo meer opgericht, en is gebleken hoe een app een enorme sociale activator in de fysieke wereld kan zijn.
Meer informatie:www.pokemon.com

Andere voorbeelden
Andere voorbeelden van een uitgebreider gebruik van de openbare ruimte zijn de ‘Napmobile’, van de innovatieve Amerikaanse matrassenfabrikant Casper, die een matras op wielen door het hele land rijdt en het buitensporten op Santa Monica Beach. Buitensport en fitness zorgen voor fittere bewoners en sociale contacten, en zijn voor iedereen toegankelijk zonder abonnement of maandelijkse kosten.

Nederlandwordtanders haalt in het dossier WHO CARES een aantal inspirerende voorbeelden aan die aanzetten tot nadenken in vernieuwende concepten. Pokémon GO is een voorbeeld van een nieuw gebruik van de openbare ruimte. Zie voor de andere thema’s en voorbeelden: gebouwen/ Knarrenhof; samenwerkende generaties/ Granny’s Finest; platforms en apps/ Mantelaar; zorgpartijen/ Buurtzorg.

WHO CARES