• /files/pro/i_0147/smart_highway_01.jpg
  • /files/pro/i_0147/smart_highway.jpg
  • /files/pro/i_0147/smart_highway_02.jpg

Smart Highway

Technologie en natuur zijn geen gescheiden werelden. Daan Roosegaarde laat ons dat op inspirerende wijze zien. Deze 'hippy met een businessplan’ maakt interactieve landschappen die reageren op beweging en aanraking. Nieuwe interactieve natuur: die mooi, functioneel en duurzaam is.

“Technologie en social media gaan zich steeds meer gedragen als onze tweede natuur; dynamisch en interactief. Ik gebruik deze ontwikkelingen om interactieve landschappen te maken, die reageren op mensen”. De projecten die Daan Roosegaarde maakt zijn niet alleen prachtig om te zien, maar ook functioneel en duurzaam. Ze wekken energie op, ze stimuleren interactie tussen mensen en ze zorgen voor licht op afroep. De natuur is voor Daan een belangrijke inspiratiebron voor innovatie. “Het is toch ongelofelijk hoe een jellyfish werkt. Zo’n beestje heeft geen zonnepaneel nodig om licht te kunnen geven. Ik leer daar zoveel van en pas die kennis direct toe in mijn projecten”.

Een van de projecten met veel innovaties is Smart Highway dat Studio Roosegaarde ontwikkelt samen met bouwer Heijmans. Bij intelligente snelwegen werd jarenlang gedacht aan innovatie van de vervoersmiddelen, maar Daan verlegde de focus naar de weg zelf. De Smart Higway maakt de weg duurzaam en interactief door glow-in-the-dark belijning die gedurende de dag wordt opgeladen en verkeerstekens en verlichting die alleen oplichten als er mensen van de weg gebruik maken. Het bespaart energie, verhoogt de veiligheid en zorgt ook voor minder visuele belasting doordat er minder borden en permanente verlichting nodig is. Smart Highway staat bol van de innovaties, zoals speciale verven, energieopwekkers en sensoren.

Innovatie ontstaat niet zomaar, geeft Daan aan, je moet een omgeving creëren waarin het kan ontstaan. Een multidisciplinair team zoals Studio Roosegaarde (in Shanghai en Waddinxveen) is daarbij essentieel, maar ook het samenwerken met partners. En die komen soms uit onverwachte hoeken. Daan ziet een groot potentieel werkgebied voor ontwerpers in grote maatschappelijke opgaven als water, mobiliteit en voedsel. “Het is toch absurd dat de snelweg als opgave voor ontwerpers totaal afwezig is geweest de afgelopen decennia. Als ontwerper kun je op dit moment veel betekenen, als je maar pionier wilt zijn. De helft van onze projecten begint als eigen initiatief. Met de Smart Highway was dat niet anders. We visualiseerden onze droom, ik hield er overal presentaties over en op een gegeven moment zat een directeur van Heijmans in de zaal, die onmiddellijk in actie kwam.”

Daan ve