Locatiemarketeer

Emilie Vlieger is een vrouw met veel ideeën, theorieën en grote ambities. De netwerksamenleving is voor haar een feit. Niet voor niets stond ze op nummer 1 van de twitterlijst van Architectenweb. Ze werkt nooit alleen, maar verbindt als locatiemarketeer partijen aan elkaar. Op gelijke voet, of het nu wethouders, gebouweigenaren, bewoners of gebruikers zijn. Nadrukkelijk niet bottom up, want dat is volgens haar niets anders dan omgekeerde hiërarchie. Op eigen initiatief begon Emilie onlangs met de gebiedsmarketing van de Merwedekanaalzone in het Zuiden van Utrecht. Een stapsgewijze gebiedstransformatie om de bewoners en gebruikers van deze anonieme plek meer thuisgevoel te geven.

Persoonlijke aanleiding/drijfveer

‘Een directe aanleiding om als ‘locatiemarketeer’ te gaan werken was een debat over leegstand in 2010, waar ik als stagiair bij het Amsterdamse Architectuurcentrum ARCAM bij betrokken was. Ik was oprecht verbaasd over hoe het zo mis heeft kunnen gaan in kantoorgebieden. Het zijn vaak anonieme gebieden, die volledig op autogebruik zijn gericht en waar thuisgevoel compleet ontbreekt. Voor mij is dat thuisgevoel juist een leidend begrip. Mensen moeten hun eigen plek kunnen maken in een gebied, maar elkaar ook kunnen ontmoeten. De netwerksamenleving helpt bij deze ontmoetingen. De netwerksamenleving bestaat uit mensen die zich identificeren met wat zij doen, veel meer dan met wat zij vinden. Voor de marketing van een locatie gaat het dus om activiteiten, om programma. Deze generatie vindt elkaar rondom activiteiten, die overigens heel divers kunnen zijn. Ik hou bijvoorbeeld van kunst, maar ook van kickboksen. Dankzij het internet is het eenvoudiger geworden om contact te onderhouden met mensen met dezelfde liefhebberijen. En inmiddels is aangetoond dat een online netwerk leidt tot meer ‘echte’ ontmoetingen. Die ontmoetingen zijn naar mijn overtuiging de basis voor een locatieontwikkeling.’

Persoonlijke ambitie

‘Ik wil met Meer Merwede bewijzen dat je een gebied sneller kunt transformeren door een stapsgewijze en netwerkgerichte aanpak. Door gewoon te beginnen wil ik ook laten zien dat je van meet af aan een gebied moet ontwikkelen met een thuisgevoel voor de gebruikers. En ik hoop natuurlijk dat ik deze aanpak op meerdere plekken kan gaan uitvoeren.’

Opleiding

‘Als Zeeuws tienermeisje ben ik naar Appingedam (Groningen) verhuisd, en na de Mavo en een MBO opleiding woninginrichting ben ik kunstmanagement gaan studeren in Utrecht. In 2011 heb ik dat afgerond, en ben toen gelijk begonnen met Vliegerprojecten. Ik noem mezelf nu ‘locatiemarketeer door middel van programmering’. Ik dacht niet zoveel te hebben geleerd tijdens mijn opleiding, maar we kregen wel heel veel ruimte om zelf te leren. En die ruimte pak ik nog elke dag. Wat ik erg goed vind van mijn opleiding is het duiden van een aantal trends, zoals ‘social design’. Een ontzettend relevante ontwikkeling die aanleiding geeft voor de programmering van een gebied als Merwede. Social design is een reactie van productontwerpers op de veranderende samenleving. Hieruit ontstaat een werklandschap waarin de lijntjes tussen ontwerpen, maken en gebruiken steeds kleiner worden. Ook in letterlijke zin, zodat een woon- werk- en recreëerlandschap ontstaat.’

Persoonlijk netwerk

Evert Verhagen Hij heeft me alles geleerd over de waarde van ontmoeten in de creatieve industrie. Vanuit zijn ervaring met ondermeer de Westergasfabriek put hij uit een rijke ervaring. Saskia Beer Leerde me het principe van het ‘terughengelen’. Vanuit een lange termijn visie terugdenken naar het nu, en van daaruit stappen nemen. Ik heb het stapsgewijze gebiedsontwikkelingen genoemd. Wij zijn met hetzelfde bezig, en daarom bundelen we onze creativiteit, kennis en kunde zodat we samen kunnen vertellen dat dit de goede manier is voor gebiedstransformatie. Mijn kickbokstrainer Erik Yard Heeft me geleerd om brutaal te zijn. Als ik het ergens niet mee eens ben, sta ik vol overtuiging op en geef mijn eigen mening. Dankzij hem – en mijn eigen enthousiasme – kan ik veranderen in plaats van dat ik veranderingen aan zie komen. Een groot verschil!’

Persoonlijke referenties

‘Het initiatief Tuinman in de wijk (tuinmanindewijk.nl) van Rini Biemans brengt de fysieke ruimte samen met de mentale en sociale ruimte. Als huisarts zag hij veel eenzaamheid. Mensen die erg weinig bewogen en tegelijkertijd een erg mager beheer van de openbare ruimte en groen in de woonwijken. Hij dacht, dat kan ik beter en voor minder bovendien. Als tuinman kon hij het beheer en onderhoud overnemen van de gemeente. Hij betrekt en verbindt buurtbewoners nu door te werken aan een groene en veilige buurt. In plaats van kostenpost wordt het beheer dus een investeringskans voor sociale duurzaamheid. Met het project Glamourmanifest (glamourmanifest.nl) gaat Saskia Beer vol geduld, doorzettingsvermogen en met volle overtuiging tegen de gevestigde orde en verwachtingen in. Van schattige kleine initiatieven tot een gedegen strategie voor de toekomst van Amstel III in Amsterdam Zuidoost. IBA Hamburg - onderwijs open netwerk (iba-hamburg.de/en/nc/themes-projects/kosmopolis.html). Het mooie aan dit project vind ik dat het onderwijs heel open is. Tijdens het leren doe je, ontmoet je en krijg je de mogelijkheid om jezelf de ontwikkelen. Onderwijs is niet alleen gericht op kinderen. Ook op jongeren, volwassenen en ouderen. Iedereen krijgt de kans om zich te ontwikkelen en om elkaar te helpen. Dit zorgt voor betere samenwerkingen en meer kansen voor de mensen en buurteconomie.’

Nederland next

‘Fysiek denk ik dat er niet zo veel gaat veranderen. Hoewel ik hoop en gok op meer kleur en lef. Sowieso denk ik dat er meer polygame (ruimtevolk.nl/blog/de-stad-is-polygaam) plekken zullen ontstaan die hun identiteit en gebruikers ontlenen aan de activiteiten op die plek. Grote veranderingen vinden plaats op proces: de hiërarchie in de samenleving verdwijnt. ‘Hubs’ en coördinatoren nemen het over van de bazen en managers. Maar eigenlijk is deze verandering al gaande. Het sluipt erin, en we gaan toch wel mee. Ieder op zijn of haar beurt. Kijk maar hoe Utrecht haar middenweg vindt met een ‘dynamisch masterplan’. Deze woorden zijn tegenstrijdig, en tonen in zichzelf al aan dat de verandering gaande is.’

tijdelijke openbare ruimte herbestemming

emilyvlieger.jpg

Emilie Vlieger

Emilie Vlieger (Zierikzee, 1987) is sinds 2011 ondernemer en oprichter van Vliegerprojecten. Het doel van deze onderneming: het doen (her)leven van de stad in de netwerksamenleving. Emilie noemt zich zelf locatiemarketeer. Op dit moment werkt ze aan het project Meer Merwede, waarbij ze op eigen initiatief met de gebruikers en eigenaren van het gebied werkt aan een gezamenlijke visie. Emilie studeerde woninginrichting en kunstmanagement. Naast de blogs en tweets op haar eigen website, schrijft ze regelmatig voor ondermeer Wikistedia en Ruimtevolk.

project

Meer Merwede

interview

Locatiemarketeer

website

http://www.vliegerprojecten.nl

weblog