• /files/pro/i_0038/01_expeditie_geestenberg_NWA.jpg
  • /files/pro/i_0038/00_expeditie_geestenberg_NWA.jpg

Expeditie Geestenberg

Geestenberg. Misschien wel de best bewaarde en mooiste bloemkoolwijk van Nederland. Een plek waar collectieve waarden, het opdrachtgeverschap en het eigenaarschap een nieuwe betekenis krijgen.

Andere initiatiefnemer

‘Geestenberg is werkelijk één van de gaafste bloemkoolwijken van Nederland. In de wijk zijn 269 huurwoningen en 209 huurappartementen in eigendom van Woonbedrijf en 461 woningen in particulier eigendom. En een, destijds wereldberoemd, wijkcentrum; het Karregat van Frank van Klingeren. Om te zorgen dat de wijk als geheel aantrekkelijk blijft voor huidige en nieuwe bewoners heeft Woonbedrijf het initiatief genomen om eigenaar-bewoners actief te betrekken bij de kwaliteits- en duurzaamheidsingrepen die wijzelf voor ons deel van de wijk gaan treffen. Hiervoor organiseren wij de Expeditie Geestenberg:een proces waarin bewoners van de wijk de ontwerpprincipes van de jaren 70, die uitgaan van saamhorigheid en collectieve activiteiten in de buitenruimte, opnieuw inzetten om zo aan te sluiten bij eigentijds collectieve behoeften. Deze expeditie, die ondersteund wordt door kunstenaars en ontwerpers via het Buurtcultuurfonds Woonbedrijf, mondt uit in een reisgids en de vakantiebeurs 100% Geestenberg.’

Andere opdrachtgever

‘Als districtmanager van Woonbedrijf ben ik formeel ‘de opdrachtgever’ voor de expeditie Geestenbergm maar ik zie het vooral als opgave om dit opdrachtgeverschap in dit geval zo snel mogelijk te delen. In deze wijk dus met name ook met particuliere eigenaren. Dit vraagt weer om een andere houding en opzet van je wijkaanpak; niet alleen meer kennis en informatie ophalen uit de wijk, niet meer alle verantwoordelijkheid op je schouders nemen, maar zorgen dat het eigenaarschap wordt gedeeld. Huurders en eigenaarbewoners die samen de wijk weer terugnemen. Een beetje de jaren 70, maar dan in een modern jasje. Bij de Expeditie Geestenberg vraagt dit dus om een terughoudende opstelling. Voor dat je het weet heeft Woonbedrijf als gedeeltelijke eigenaar van de wijk weer alle apen op de schouder.’

Andere overheid

‘De gemeente Eindhoven heeft prioriteiten gesteld. Voor Geestenberg ziet het geen urgentie. Het initiatief van Woonbedrijf en de poging om eigenaar-bewoners tot investeringen te bewegen wordt op inhoud wel ondersteund.’

Andere ruimtelijke ordening

‘In een wijk waar het opdrachtgeverschap gedeeld wordt tussen Woonbedrijf en de particuliere eigenaren en de gemeente geen directe prioriteit ziet, zal dit bijna automatisch tot andere verhoudingen in de ruimtelijke ordening gaan leiden. De tijd zal dit uitkristalliseren.’

Ander ontwerp

‘Van de Geestenberg is, in het kader van een vergelijkende studie naar bloemkoolwijken in Nederland, een goede ruimtelijke analyse gemaakt. Expeditie Geestenberg gaat daarin stappen verder: van een ruimtelijke analyse naar uitwerkingen die huurders en eigenaar-bewoners min of meer zelf maken. En waar ze zich in herkennen. Waardoor men ook bereid is uiteindelijk ook zelf te investeren. Denk dan aan thema’s als wonen, groen, ontmoeting, verduurzaming en cultuur/creatief. Het ontwerp zal hierin een volgende en integrerende rol kunnen krijgen.’

Andere kennis

‘Woonbedrijf heeft in het verleden nog wel eens als kritiek gekregen dat we een beetje saai waren en vooral gericht op onze kerntaak. Nu wordt dat bijna juist weer als compliment gezien. Maar voor Woonbedrijf betekent dit dat onze aanpak en prioriteiten niet wezenlijk anders zijn dan enkele jaren geleden. We stonden ook altijd al heel dicht bij onze huurders. Dus ook daarin zit geen grote verandering. Wat bij Expeditie Geestenberg wel anders is, is dat wij – met de kennis van zoveel andere initiatieven in het land – echt gaan proberen om de betrokkenheid en de investeringen van particuliere eigenaren gelijk op te laten lopen met die van ons. Dit vraagt van ons, via persoonlijke contacten en tegenwoordig ook via social media, om voortdurend in verbinding te staan met alle bewoners in plaats van vooral huurders. Concreet betekent dit dat wij de social media actief in proberen te zetten in projecten. Als we een vraag stellen op een Facebookgroep of via Twitter dan krijgen wij hier vrijwel direct minimaal twintig reacties op. Dit versnelt het proces aanzienlijk, maar vraagt ook van ons en van bewoners om hierin mee te gaan.’

Andere samenwerkingspartijen

‘Laten wij wijken nooit meer aandachtswijken, prioriteitswijken, krachtwijken of Vogelaarwijken noemen. Op het moment dat er een bijzonder predicaat aan wordt gegeven, komen instituties en bewoners in een zwaar afhankelijke verhouding terecht. Wat zich in negen van de tien gevallen vertaalt in een ‘u vraagt, wij draaien’ verhouding. En vaak nog eens met resultaten waar niemand echt tevreden over is. Woonbedrijf heeft veel meer fiducie in een langetermijnvisie, gecombineerd met korte en gerichte interventies. De tijd van ‘XXS’ is aangebroken. Onder de voorwaarde dat ook bewoners, huurders én eigenaar-bewoners, zich inzetten.’

Andere opgave

‘Een andere fasering, een subliem gevoel voor timing en bij voorbaat al nagedacht hebben over je exit-strategie, vormen wezenlijke onderdelen van de eigentijdse wijkaanpak.’