/files/pro/i_0033/FloriadeRadar.jpg

Floriaderadar

In de zoektocht naar een Floriade Nieuwe Stijl, die ook midden in de samenleving zou komen te staan, is een bijzondere app ontwikkeld. Hiermee zou op basis van dataverkeer uit de meest gebruikte mobiele media gevolgd worden wat de discussies in een gebied zijn, wie deze voeren en welke interacties hieruit voortkomen. De Floriaderadar, een sociale buienradar voor Amsterdam Zuidoost.

Andere initiatiefnemer

‘Op 24 september 2012 heeft de Nederlandse Tuinbouwraad Almere aangewezen voor de organisatie van de Floriade 2022. Amsterdam was, evenals Groningen en Boskoop, één van de kandidaten en heeft in juli 2012 een bidbook ingediend. In dit Bidbook ging Amsterdam voor een Floriade in Amsterdam Zuidoost, midden in de bestaande stad. Tussen de woningen, kantoren, winkels, cafés en theaters, langs het spoor van trein en metro, in het Bijlmerpark en op het toekomstige tunneldek van de Gaasperdammerweg (A9). Om ervoor te zorgen dat de Floriade ook midden in de samenleving zou komen, heeft Non-fiction in opdracht van de Dienst Ruimtelijke Ordening Amsterdam zoiets als een ‘sociale buienradar’ ontwikkeld. Maar van wie dit specifieke initiatief nu kwam, is lastig te achterhalen. Je komt elkaar zo vaak tegen.’

Andere overheid

‘De gemeente Amsterdam, Stadsdeel Zuidoost, ZuidoostPartners en de provincie Noord Holland hebben, in wisselwerking met de tuinbouwsector en vele anderen, gezocht naar een ‘Floriade Nieuwe Stijl’. Eén van de kenmerken hiervan zou openheid zijn: een Floriadeterrein zonder hekken, maar nadrukkelijk ook de komende tien jaar voortdurend in contact met de samenleving. De gemeente had bedacht om daarbij direct te starten met het uitgeven van ‘plotjes’ aan bewoners voor het verbouwen van groente en fruit. Maar hoe zou je dan moeten aansluiten bij dat wat er al in het gebied gebeurt? En wie zou hierin geïnteresseerd zijn?’

Ander gebruik

‘Non-fiction heeft, samen met interaction designers, een prototype van een app gemaakt. Met deze app zou op basis van dataverkeer uit de meest gebruikte mobiele media (zoals Instagram, Twitter en Verbeteerdebuurt.nl) gevolgd worden wat de discussies in het gebied zijn, wie deze voeren en vooral wat voor sociale interacties en initiatieven hieruit voortkomen. Dit zou een ingang zijn om dat wat er al gebeurt in het gebied te verbinden aan tien jaar ‘making of’ van de Floriade. Achterliggende ambitie was om te experimenteren met een andere manier van stedelijke planning: actuele en misschien zelfs realtime data benutten voor de ruimtelijke planning van de stad. Een combinatie van Weeronline en Google Analytics resulterend in een sociale buitenradar met activiteiten en discussies in de stad. Helaas is het bij het maken van het prototype gebleven. Deze is niet toegepast, omdat onvoldoende aansluiting gevonden is bij de productie van het Bidbook.’

Andere ruimtelijke ordening

‘Wanneer de ruimtelijke ordening ge